Dat IT software niet meer weg te denken is in het hedendaagse bedrijfsleven mag geen verrassing meer zijn. Alles gaat via de laptop of computer en zonder deze hardware zal jouw bedrijf niet kunnen opereren. Maar welke software is anno 2022 nou het beste om te gebruiken in jouw omgeving. Een ding kunnen we al verklappen, de trend is online samenwerken. Vandaag gaan de we software wat valt onder het Microsoft 365 pakket eens uitlichten.

Microsoft 365 uitgelicht

Microsoft is al decennia heer en meester met zijn operating system Windows. De software was altijd gebaseerd op een fysiek systeem wat door één of meerdere gebruikers gebruikt kon worden. Microsoft heeft nu de trend naar de Cloud ingezet, maar zijn vlaggenschip Microsoft 365 en Azure. Hiermee kun je applicaties en data in de cloud zetten waardoor het altijd en overal beschikbaar is voor jouw medewerkers. Hierbij een toelichting op de meest gebruikte onderdelen van Microsoft 365

Office suite

Waarschijnlijk wel de meeste bekende software van Microsoft is de Office suite, bestaande uit:
– Word
– PowerPoint
– Excel
– Access

Voorheen betaalde je eenmalig een licentie en kreeg je één versie bijvoorbeeld Office 2003. Na verloop van tijd was deze zou outdated dat het niet meer te gebruiken was. Met Office 365 betaal je een maandelijks bedrag en ben je verzekerd dat je altijd de nieuwste versie van Office beschikbaar hebt. Ook is het mogelijk om voor een lager bedrag alleen een web variant van Office te gebruiken. Ideaal voor monteurs in het veld die niet vaak gebruik maken van het pakket.

Autopilot en Intune

Een paradepaardje van Microsoft, deze 2 tools zorgen dat de beheers druk op het systeembeheerdersteam ontzettend afneemt. Je kunt met Autopilot devices (laptops, smartphones en tablets) als vanaf de leverancier in jouw zakelijke omgeving krijgen. Zo kun je een gloednieuwe Iphone opsturen naar een medewerkers thuis en hij kan met zijn gebruikersnaam en wachtwoord direct inloggen en krijgt dan de applicaties die voor hem bestemd zijn.

Met Intune kun je ervoor zorgen dat gebruikers ook voorzien worden van de juiste policies en nieuwe applicaties. Zo kun je een bedrijfsportaal maken en in geval van diefstal of verlies een apparaat op afstand wissen.

Teams en Sharepoint

Dit zijn de tools om binnen en buiten je organisatie samen te werken. Zeker Teams wordt vaak gezien als “Het nieuwe werken”. Voor ieder project of iedere bedrijfsafdeling kun je een Team maken en daarin je bestanden delen. Sharepoint is het achterliggende systeem waar alle data in wordt opgeslagen. Het is tegenwoordig niet meer nodig om echt fysiek in te loggen in Sharepoint. Dit werkt nauw samen met Teams.

Ook met Teams heb je het voordeel dat de data in de Cloud staat en altijd en overal beschikbaar is.

Tip: Bezuinig niet op security, zorg dat je MFA instelt op alle accounts binnen je bedrijf.